- Παραπομπές
- Αλλαγή Καρένας
- Ανακατασκευή Νομέων
- Αντικατάσταση της Καρένας
- Αντικατάσταση της Κουπαστής
- Αντώνης & Μανώλης Μπεκατώρος
- Άργος
- Αρχικά ξηλώθηκε όλη η παλιά κουπαστή.
- Αφαίρεση της παλιάς γέφυρας
- Βάζα
- Βασίλης Βάλλας
- Βασίλης Ε. Ρηγινός
- Βασίλης Ζαϊρόπουλος
- Βύρων Ε. Ρηγινός
- Γενική επισκευή της μηχανής Kelvin
- Γιάννη Βλασσόπουλου
- Γιάννη Κακούρη
- Γιώργης Μυτιληναίος
- Διαδικασία Κατασκευής Σπιραγίων
- Διάφορα Μέρη της Ελλάδας
- Εγκατάστασή γεννήτριας Onan
- Εγκατάσταση της μηχανής Kelvin από γενική επισκευή και ανατοποθέτηση του τροποποιημένου πρυμίου σπιράγιου
- Ελληνική Παραδοσιακή Ναυπηγική
- Εμμανουήλ Β. Ρηγινός
- Επιλογή του Ονόματος
- Επιλογή του Συνδιασμού Χρωμάτων
- Εσωτερικές διαρρυθμίσεις
- Ηλίας Βελούδης
- Θανάσης Δρίτσουλας
- Θεοφάνεια
- Καλαφάτισμα
- Κανάκη
- Κατακάρφωμα
- Κατασκευή της νέας κουπαστής
- Κόκκινος Βράχος
- Κόντρα καρένα
- Κορυφές των καταρτιών
- Κώστας Α. Δαμιανίδης
- Μαρίνες της Ελλάδος
- Μάστρο
- Μεσαίο Σπιράγιο
- Μετατροπή του Πρυμίου Σπιραγίου
- Μεταφέρθηκαν στο εργαστήριο
- Μεταφορά τον κορμών από την Λέσβο
- Μηχανοστάσιο της Φανερωμένης
- Μπακαλάρης
- Νάξος
- Ναυπηγείο Κουπετώρη
- Ναυπηγείο Χαλκίτη
- Ναυπηγικά Σχέδια
- Νικήτας Πράσινος
- Νίκος Ε. Ρηγινός
- Νότης Μπίλιας
- Νταμπλαδωτά
- Οδυσσέας, ένα καράβι της Ιθάκης, 1837-1841
- Οκτώ Κορμοί
- Ομήρειο Πνευματικό Ίδρυμα
- Όργανα της Φανερωμένης
- Παλιό Σπιράγιο και Κατάρτι
- Παραπομπή από Ιστορικό
- Παρέα με τους σκύλους
- Πατριάρχη Βαρθολομαίο
- Πάχος Παπαστεφάνου
- Πέραμα
- Πίσσα και Μαυρούκα
- Πρώτο Στάδιο της Αποκατάστασης της “Φανερωμένης” στο Ναυπηγείο "Χαλκίτη"
- Ρίψη των κορμών στη Θάλασσα
- Σαμιοπούλα
- Σκούνας
- Στρατή Αφαλονιάτη.
- Τζαβέτες
- Τιγράκι
- Τοποθέτηση Έρματος
- Τοποθέτηση Έρματος & Κόντρα Καρένα
- Υλοτομείο Στρατή Αλαφονιάτη
- Φανούρης Βασιλείου
- Φωτιά
- Atakoy Marina
- Francis Type 2000 Δυο Ταχυτήτων
- Kelvin
- Peter Throckmorton
- Rolando Rapues Jr.
- Τhe Sea Remembers
Πάχος Παπαστεφάνου
(Φωτογραφικό αρχείο Νίκου Ε. Ρηγινού)
Ο Πάχος Παπαστεφάνου μαζί με τον γιο του Γιώργο, είναι η ψυχή της αναβίωσης της “Φανερωμένης”.
Ο Μαστρο-Πάχος προερχόταν από οικογένεια καραβομαραγκών από τη Σύμη, άνθρωπος εύστροφος και ικανότατος. Αγαπούσε πολύ τη δουλειά του και την έκανε με τρομερό κέφι και μεράκι. Ήταν πολύ ωραίος χαρακτήρας, πάντοτε με το χαμόγελο και με ενδιαφέρουσες ιστορίες από το παρελθόν σχετικές με καίκια. Είχαμε συνδεθεί πολύ και η συντροφιά του ανεξάρτητα από τη δουλειά του, μου έδινε μεγάλη χαρά.
Αναπολώ με νοσταλγία τα τραπεζώματα στα οποία συχνά συμμετείχαν και άλλοι συντελεστές, στο Πέραμα, στη Σαλαμίνα και στον Πειραιά. Αξέχαστα θα μου μείνουν εκείνα στην ιστορική ταβέρνα «Του Βασίλαινα». Βεβαίως γνωρίζω όλη την οικογένεια του Μάστρο-Πάχου, τον δε Γιώργο τον θεωρώ φίλο. Ο Γιώργος είναι άξιος συνεχιστής του πατέρα του.
Παραθέτω παρακάτω το βιογραφικό σημείωμα του Μάστρο-Πάχου γραμμένο από τον γιο του Γιώργο Παπαστεφάνου:
Γεννήθηκε στο Χατζηκυριάκειο από γονείς Συμιακούς που έφυγαν από τη Σύμη όταν αυτή ήταν ιταλοκρατούμενη. Ο πατέρας του, ο Μάστρο-Γιώργης ο Αγριούδης (κατά το Συμιακό παρατσούκλι), που διατηρούσε ταρσανά (ναυπηγείο) στην Σύμη, ήταν ένας από τους καλύτερους καραβομαραγκούς.
Επόμενος σταθμός της οικογένειας ήταν το Χατζηκυριάκειο. Εκεί είχε ταρσανά στο Μικρολίμανο, όπου κατασκεύασε ξύλινες βάρκες της εποχής, τις γυαλάδικες, καβαλικευτές, τρεχαντήρια.
Όταν έδιωξαν τους ταρσανάδες από το Μικρολίμανο, η οικογένεια εγκαταστάθηκε στο Πέραμα, άνοιξε νέο ταρσανά και κατασκεύαζε ξύλινα σκάφη όλων των τύπων των παραδοσιακών.
Από τον πατέρα του ο Μάστρο-Πάχος έμαθε τη τέχνη του καραβομαραγκού, είχε ταλέντο στην ναυπήγηση, κατασκεύαζε με επιτυχία όλα τα παραδοσιακά ξύλινα σκάφη από βάρκα 2 m έως καραβόσκαρο 24 m. Στην καριέρα του, κατασκεύασε πάνω από 200 σκάφη που ακόμα σήμερα οργώνουν τις ελληνικές θάλασσες.
Ο Μάστρο-Πάχος είχε δυο παιδία ένα αγόρι και ένα κορίτσι. Ο γιος του Γιώργος σπούδασε Ναυπηγός, διατήρησε όμως το παραδοσιακό ναυπηγείο του πατέρα του, που υπάρχει και σήμερα στο Πέραμα.
Εργάστηκαν μαζί πολλά χρόνια και κατασκεύασαν πολλά σκάφη όπως βάρκες, κούτουλες, τρεχαντήρια, περάματα, βαρκαλάδες, κ.α. Έκαναν μαζί πολλές επισκευές και μετασκευές.
Μια από τις μετασκευές που έκαναν είναι το σκάφος τύπου “Πέραμα” που αγόρασε ο Νίκος Ρηγινός, τη “Φανερωμένη”.
Ξηλώθηκε σχεδόν ολόκληρο. Tο μόνο που παρέμεινε ήταν το κουφάρι. Το σκάφος ανακατασκευάστηκε από τον Μάστρο-Πάχο και τον γιό του Γιώργο στα πρότυπα της παραδοσιακής ναυπηγικής.
Ο Μάστρο-Πάχος Παπαστεφάνου υπήρξε ένας από τους καλυτέρους καραβομαραγκούς με τεράστια εμπειρία και γνώσεις της ναυπηγικής τέχνης και γραμματικές γνώσεις μόνο του δημοτικού.
Ο γιος του ο Γιώργος, με πτυχίο ναυπηγού, σήμερα διατηρεί ακόμα στο Πέραμα το παραδοσιακό ναυπηγείο, κατασκευάζοντας και επισκευάζοντας παραδοσιακά ξύλινα σκάφη.
Η ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ Η ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΤΟΥ ΠΕΡΑΜΑΤΟΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ...